Foredrag om Harley-Davdison
En kold tirsdag aften midt i februar slog Harley-Davidson klubben Distrikt 1 dørene op for et foredrag med Lars Kildholt som mange også kender som direktøren for Caps Copenhagen & Århus som er den officielle forhandler af Harley-Davidson motorcykler i Danmark.
Lars har før holdt foredrag om mange ting, men denne aften var dedikerede til en ”blandet gryderet” af historien om Harley-Davidson primært om USA-delen, men også krydret med danske ingredienser.
Der var som altid et stort fremmøde i Harley klubben hvor der som sædvanlig var vel tilrettelagt til at servicere de mange fremmødte Harley-Davidson entusiaster.
Lars advarede fra begyndelsen om, at man skulle holde tunge lige i munden for at finde rundt i de mange navne i Harley-Davidson personkredsen. Ikke fordi navnene er svære huske, men fordi rigtig mange bærer navnet William Davidson som for- og efternavn og så er er der puttet et mellemnavn ind til at skille dem ad.
Hovedpunkterne i Haley-Davidson historien
Jeg vil ikke gå i detaljer med selve foredraget omkring alle anekdoter og ”hemmeligheder” om Harley-Davidson, det skal Lars selv have lov til at fortælle om – enten på et foredrag eller over en kop kaffe i Caps Copenhagen.
Men de kendte historier om Harley-Davidson som blev berørt under foredraget var:
Harley-Davidson blev grundlagt af William S. Harley og brødrene Davidson, Arthur og Walter. Deres passion for mekanik og motorer førte til noget helt unikt og banebrydende.
I 1901, efter at have set en lille motoriseret trehjuler ved et varietéshow, begyndte Harley og Davidsons at eksperimentere med encylindrede motorer tilpasset til cykler.
Det var i 1903, de skabte noget, der skulle revolutionere motorcykelverdenen. Med en ny motor og ramme bygget fra bunden, rullede deres første motorcykel ud. Og dermed blev “Harley-Davidson Motor Company” født.
En af de mest karakteristiske træk ved Harley-Davidson motorcykler blev introduceret i 1909 – deres første V-twin motor. Denne kraftfulde motor blev hurtigt et ikon for mærket og motorcykelkulturen.
Under Den Store Depression 1929-1933 var de en af kun to amerikanske motorcykelproducenter, der overlevede, sammen med Indian Motorcycles.
Under Anden Verdenskrig producerede de over 90.000 motorcykler til det amerikanske militær og dets allierede. Dette cementerede deres plads som en vigtig del af Amerikas historie.
Efter Anden Verdenskrig oplevede Harley-Davidson en periode med omstilling. Overgangen fra militær til civil produktion var ikke let, og markedet var mættet med overskydende militære motorcykler. Samtidig begyndte amerikanske forbrugere at efterspørge nye og moderne køretøjer.
Faktisk lavede det amerikanske forsvar et brandudsalg med, at hvis man købte en motorcykel, så fik man tre. Det var der selvfølgelig enighed om i salen, at Lars og Caps kunne lære noget af.
I 1960’erne begyndte japanske motorcykelproducenter, som Honda, Yamaha, Kawasaki og Suzuki, at indtage det amerikanske marked med lette, billige og pålidelige motorcykler. Harley-Davidson havde svært ved at konkurrere med disse nye aktører, især da deres modeller var dyrere og tungere.
I 1969 blev Harley-Davidson opkøbt af American Machine and Foundry (AMF), en virksomhed uden erfaring i motorcykelindustrien. Under AMF’s ejerskab blev produktionen øget, men kvalitetskontrollen blev yderligere forringet. Samtidig blev loyaliteten blandt kunderne udfordret af de mange problemer.
I 1970’erne var Harley-Davidson kendt for kvalitetsproblemer. Mange motorcykler havde produktionsfejl, hvilket svækkede virksomhedens omdømme og førte til utilfredse kunder. Denne periode blev også præget af hyppige ændringer i ledelsen og økonomiske udfordringer.1
I 1981 købte en gruppe ledere Harley-Davidson tilbage fra AMF. De begyndte straks at arbejde på at forbedre kvaliteten og genopbygge virksomhedens omdømme. Dette førte til udviklingen af Evolution V-twin motoren, også i daglig tale kaldet EVO, som blev lanceret i 1984. EVO-motoren var pålidelig, kraftfuld og markerede en væsentlig forbedring i forhold til tidligere modeller.
Endelig, i 1984, markerede introduktionen af EVO’en ny æra for Harley-Davidson. Denne motor blev en milepæl i virksomhedens historie.
Der blev selvfølgelig også fortalt en masse Harley-Davidsons historie fra 90’erne og frem til i dag både omkring op- og nedture, strategier og Lars’ rejse fra hans begyndelse til i dag hos Harley-Davidson.

Opsummering på foredraget
Alt i alt var det en rigtig hyggelig foredragsaften, hvor der i hvert fald for skribenten blev afsløret nogle forhold både ud- og indlands som jeg aldrig havde hørt før.
Og krøllen på halen var hele Lars’ livshistorie om Harley-Davidson igennem hans opvækst. Når man kender historien og passionen der ligger bag, så kan man som Harley-Davidson entusiast ikke ønske sig en bedre importør end Lars.
Vores indtryk af foredraget er, at det var velforberedt og indsigtsfuld for både nye og veteraner inden for Harley-Davidson verdenen, så kald gerne Lars ind for et foredrag, I vil ikke blive skuffet.
Det er trods alt manden sammen med sit team der er valgt til “Dealer of the Year 2024” i EMEA (Europa, Mellemøsten & Afrika).
Prisen er givet af Harley-Davidson baseret på en lang række målepunkter imellem alle 350 EMEA forhandlere hvor Caps Copenhagen løb af med førstepladsen – Det er sgu sejt, tillykke herfra.
Og så lærte vi også noget nyt (nogen af os). Skriv aldrig Harley-Davidson uden en bindestreg, det er en helligbrøde. Det er acceptum et notum af Grizzly Nation.